فواید افزایش فعالیت بدنی برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

 7 ژوئیه 2016- بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه آدلاید و بیمارستان زنان و کودکان این دانشگاه، افزایش تعداد گام ها و فعالیت فیزیکی برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 واقعاً مفید است.

برای اولین بار محققان نشان دادند که سلامت قلبی عروقی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 بسادگی و تنها با افزایش 1000 قدم در روز بهبود می یابد. محققان به بررسی میزان فعالیت فیزیکی 90 کودک که در مرحله ی پیش از ابتلا به دیابت نوع 1 یا در مراحل ابتدایی این بیماری بودند، پرداختند.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی  Diabetes Careمنتشر گردید و نشان داد که افزایش فعالیت  فیزیکی موجب بهبود ساختارعروق خونی و کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلبی می شود.

دکترAlexia Peñaمتخصص غدد کودکان می گوید: کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 غالباً کمتر از میزان  توصیه شده در دستورالعملهای بهداشتی به فعالیت بدنی می پردازند ما علایمی از تجمع پلاک ها در سرخرگها و سایر فاکتورهای خطر قلبی عروقی را در سنین بسیار پایین تر از معمول  در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده کردیم. محققان دریافتند که 55 درصد از کودکان کمتر از ده هزار قدم در روز به فعالیت  می پردازند.

دکترPeña  می گوید: یک ارتباط  واضح  بین ضخامت سرخرگ ها و متوسط تعداد گام های کودکان در روز وجود دارد، با افزایش هر 1000 قدم در روز کاهش قابل اندازه گیری در میزان ضخامت  سرخرگها  مشاهده نمودیم. در کودکانی که از نظر فیزیکی بسیار فعال هستند علاوه بر کاهش وزن، فشارخون و تری گلیسرید  نیز که از شاخص های خطر بیماریهای  قلبی است، کاهش می یابد.

دکترPeña می گوید: این برای اولین بار است که در مطالعه ای به ارتباط مستقیم  تعداد گام های روزانه و علائم  اولیه ی خطر بیماری  قلبی عروقی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 اشاره شده است.

او می افزاید: یافته های ما براهمیت فعالیت فیزیکی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 و توصیه ی بیشتر برای انجام  فعالیت  فیزیکی  بمنظور کسب  منافع  بیشتر تاکید  دارد.

 منابع:

Diabetes Care, doi: 10.2337/dc16-0526, published May 2016.

http://www.medicalnewstoday.com/releases/311502.php